Bydlíš na kolejích? Chceš Koridor MHD!

CanberraTransportPhoto_x3_3600px-1024x542A vy ostatní taky… Protože souhrn dopravních opatření shrnutých do projektu Koridoru MHD pomůže nakonec všem. I automobilistům. Jak to? A o co vlastně jde?

Ve zkratce řečeno vytvořit rychlou dopravní trasu pro MHD pomocí preferenčních pruhů (tam, kde je to prostorově možné), přednostního průjezdu autobusů a trolejbusů na křižovatkách a dalších dopravních opatření (organizace dopravy, čili změna průjezdů, na některých křižovatkách). A také zapojením moderních technologií (vozy MHD jsou vybaveny detekčním zařízením, podle nichž je světelné zařízení na křižovatkách „pozná“ a pustí je přednostně). Ruku v ruce s tím půjde vznik několika nových zastávek a modernizace ostatních, úprava přechodů pro chodce a další „drobnosti“, které z Koridoru MHD vytvoří ukázku toho, jak může vypadat moderní MHD se vším všudy.

Pro Koridor MHD byla vybrána trasa linky 3, která je nejvytíženější. Konkrétně tato linka zrychlí mezi sídlištěm Máj a nádražím z dnešních 30 na 19 minut jízdy. (Zajímavé, že? Třeba právě pro studenty, co bydlí na kolejích. Ale i pro všechny místní z přilehlých sídlišť.) Koridor MHD navíc pomůže všem linkám, které v některé části své trasy kopírují linku č. 3. Zejména v centru města, v ulici Na Sadech, která je hlavní tepnou městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích, jíž projíždí většina linek. A která je zároveň nejvíce ucpaná.

A k níž se váže dopravní opatření, jež budí největší emoce – totiž zákaz levého odbočení pro automobily ze Sadů do Husovy třídy na Mariánském náměstí a v opačném směru do Rudolfovské ulice. Cílem tohoto omezení (jediného!) je vytlačit ze Sadů dopravu, která tam být nemusí, tzv. zbytnou nebo též tranzitní dopravu. Prostě auta, která do centra nejedou, ale pouze jím projíždějí a zkracují si tudy cestu, obvykle právě po západo-východní trase Rudolfovská-Sady-Husova. Auta totiž mohou jet jinudy. MHD v Českých Budějovicích, jejichž centrum je z jihu a západu obklopeno řekami, jinou alternativu než ulici Na Sadech nemá. Auta mají náhradních tras několik.

Opatření, jež vypadá drasticky, takové ve skutečnosti není. Z dopravních průzkumů vychází, že ulicí Na Sadech za den projede v MHD 35 tisíc cestujících a zároveň 24 tisíc aut. Z nich přitom třetina tudy jet nemusí, je to ta tzv. zbytná doprava. Pro mě je tohle zásadní argument, neboť na jedné straně máme prospěch 35 tisíc lidí a na druhé straně omezení 8 tisíc. Půjdu-li až do důsledků, na první misku vah můžeme přihodit i zbylých 16 tisíc automobilistů, jimž menší provoz Na Sadech také pomůže. Lidé, kteří skutečně potřebují do centra, se do něj dostanou kvůli menšímu provozu rychleji. Takže nakonec to může být zájem 51 tisíc lidí pro 8 tisícům. Pro mě jako zastupitele města je volba jasná.

Jak moc dokáže vyvedení 8 tisíc aut na jiné trasy pomoci dopravě v centru, je vidět na přiloženém obrázku. Na každé ze tří fotek je vždy 69 lidí a počet dopravních prostředků potřebných pro jejich přepravu (čili jeden autobus, 69 jízdních kol a 60 aut – i v Budějovicích se obvykle jezdí stylem jeden člověk-jedno auto, jen málokdy se veze lidí více). A především místo, které v dopravě zabírají. Nejsou to autobusy nebo trolejbusy, které vytvářejí kolony.

A tím se dostáváme k jednoduché a přitom principiální otázce, kterou Koridor MHD do veřejné diskuse konečně nastoluje – patří město autům nebo lidem? Má být centrum města jedním velkým parkovištěm a magistrálou s kolonami aut? Opravdu si potřebujeme dovézt zadek až na náměstí? Nebo patří auta na městský okruh a do centra má lidi vozit MHD, resp. tam mají jezdit na kolech či chodit pěšky?

Já jsem pro lidi, ne auta.

Koridor MHD by měl být po fázi projektování a nyní probíhajících správních řízení spuštěn letos na podzim. Pro podrobné a aktuální informace k projektu doporučuji web www.koridormhd.cz, kde budou informace průběžně doplňovány.

Pravděpodobně nás před tím čeká pořádná bouře. Ono je to totiž v Českých Budějovicích tak. Křičí se, že se pro zlepšení českobudějovické dopravy prý nic nedělá. Jenže když se dělá, tak se zase hned křičí, že se to dělat nemá. Až se často politici zaleknou. Jižní spojka měla podle jejích odpůrců zničit Malák. Modrý most zase Havlíčkovu kolonii. Západní okruh prý přivede na Máj kamiony. A teď se křičí kvůli Koridoru MHD. Dokonce zaznívají dehonestující poznámky, že se v Českých Budějovicích řeší doprava metodou pokus-omyl. Jako kdybychom si na radnici jen tak bez rozmyslu malovali čáry, jak nás napadne.

Není to tak. Konkrétně záměr preference MHD obsahuje Strategický plán města pro roky 2008-2013, přijatý nejvyšším orgánem města, tj. zastupitelstvem, v roce 2008. Varianty, jak vyřešit organizaci dopravy s ohledem na preferenci MHD včetně nyní zaváděných, předkládá Integrovaný plán organizace dopravy (IPOD), schválený zastupitelstvem v roce 2010. Některé navrhované varianty preference MHD byly přitom mnohem drastičtější než nynější kompromisní, kde je jedinou restrikcí zákaz levého odbočení na dvou křižovatkách. IPOD doporučuju k prostudování všem, které zajímá současnost a budoucnost českobudějovické dopravy obecně. (Pro zajímavost, hlasovali pro něj i někteří z nynějších hlasitých kritiků Koridoru MHD.)

Samotnému projektu koridoru dále předcházely dopravní průzkumy, matematické modelování dopadů jednotlivých opatření na dopravu v ostatních částech města, kapacitní posuzování jednotlivých křižovatek. Koridor MHD je prostě výsledkem dlouhodobého cíleného procesu, nikoli jednorázovým nápadem nějakého politika.

Aktivních kritiků se vždycky najde více než podpůrců. Přinejmenším bývají více slyšet. Kritizovat je vždycky snadné. Udělat cokoliv pro dopravu v Českých Budějovicích proto vyžaduje určitou odvahu. A zde naprosto otevřeně a bezostyšně doplňuji, že nebýt hnutí Občané pro Budějovice, jehož jsem členem a za něj zvoleným městským zastupitelem, žádný Koridor MHD by nebyl. A dál bychom v dopravě přešlapovali na místě. (Když se v politice nepochválíte sám, nepochválí vás nikdo :)

Milan Brabec

PS: Přiložená fotografie je modernější předělávkou ikonické fotky, již nechala v roce 1991 udělat radnice v Münsteru (ano, v dopravních trendech jsme za Evropou 20 let pozadu – o to více máme příležitostí neopakovat chyby našich západních sousedů, ale poučit se z nich) a která různě putuje internetem. Konkrétně tuto modernější předělávku, neboť původní a technicky zastaralá fotka z roku 1991 už dnes nevypadá pěkně, nechal udělat Cycling Promotion Fund v australské Canbeře (tohle skloňování jsem hodně řešil :) . Když jsem jeho představitelům psal, zda ji můžeme použít a připojil jsem vlaječku na Google Maps, aby vůbec věděli, kde jsou České Budějovice, odpověděl mi pan Peter Bourke, že samozřejmě, že je volně šiřitelná. A že České Budějovice zná, že tu před lety byl: „I loved Ceske Budejovice and Ceske Krumlov when I was there a few years ago – gorgeous places.“ Svět je fakt malý. Thank you, Mr. Bourke!

  • Karel

    “zrychlí mezi sídlištěm Máj a nádražím z dnešních 30 na 19 minut jízdy”
    – opravdu? a co když se to nestane? co když v důsledku kolapsu dopravy na okolních komunikacích budou jiné spoje nabírat několikanásobně vyšší zpoždění než teď? kdo za toto rozhodnutí ponese zodpovědnost?

    “nemusí, tzv. zbytnou nebo též tranzitní dopravu” – nejsem si vědom, ale větší část, těch kteří jen projíždějí přes ČB jede většinou Krumlov > Praha/Písek a tedy do centra fakticky nezajíždějí, z toho už plynou problémy na “okružních” komunikacích Mánesova, Na Dlouhé louce atd. Navíc kdo rozhoduje o tom co je to “zbytná” doprava? Sociální inženýr si řekne, že lidi mají jezdit MHD a veškerá individuální doprava se tedy stane zbytná?

    S tím přímo souvisí “Auta totiž mohou jet jinudy.” Ano, to mohou, po již tak ucpaném “okruhu” (fakticky se o žádný okruh nejedná), navíc se tam nesmí stát žádná dopravní nehoda… Problém je ten, že zácpa vzniká primárně v době dopravní špičky a to jak v centru tak v místech, kam by někteří radní/zastupitelé rádi vytlačili individuální dopravu…

    “Lidé, kteří skutečně potřebují do centra, se do něj dostanou kvůli menšímu provozu rychleji.” Vy si vážně myslíte, že bude menší provoz když většina příjezdových cest do centra bude tím, že se přesune Vámi uváděných 8000 vozidel mimo centrum, ucpaných? Jedna věc je se do centra dostat, druhá věc jej projet. K čemu mi bude, když ulicí Na Sadech projedu za 3 minuty, když pak budu stát dalších 20 minut v zácpě, protože si zrovna trolejbus přepnul zelenou u výstaviště?

    “Nejsou to autobusy nebo trolejbusy, které vytvářejí kolony.” Doporučuji se podívat na to, jak řidiči MHD najíždějí do ucpaných křižovatek… (neříkám, že řidiči automobilů to nedělají).

    “patří město autům nebo lidem?” V autech jezdí kdo Halík? No jo, lidi! Patří město lidem co jezdí MHD nebo lidem co jezdí autem? Patří město lidem, co si nechávájí svojí dopravu dotovat nebo lidem co si to všechno pěkně zaplatí za svoje? Toť otázka…

    “Já jsem pro lidi, ne auta.” Ano, vy jste pro lidi, pro skupinu lidí, která se Vám zamlouvá, ne pro skupinu lidí, která ty auta řidí… Tedy jste proti lidem, kteří jezdí po Českých Budějovicích. Děkuji, že jste mi objasnil smysl pro filatropii.

    “Jenže když se dělá, tak se zase hned křičí, že se to dělat nemá.” Ano, a víte proč? Podívejte se na prefereční pruh u pošty. Taky se křičelo, že se to dělat nemá… A viděl jste následek pane zastupitel? Teď je situace v celku uspokojivá, ale jací dilentanti tedy o tom rozhodují, když se musí dané rozhodnutí upravovat okamžitě? Pořád se divíte, proč se hned křičí? Já ne… Ale to je výsledek (nejen) Vaší práce, členů Vašeho politického uskupení.

    • Eďas

      Výborně, Karle, líp bych to nenapsal. Doprava v ČB je tragická, ale takovýhle “opatření” jí rozhodně nezlepší.

  • Milan Brabec

    Dobrý den, díky za reakci, v podstatě jste v kostce shrnul výtky, které vůči Koridoru MHD zaznívají a které bohužel často vycházejí z apriorní opozice vůči němu, příp. nepochopení (resp. neochoty chápat). Vysvětlím to tedy ještě jednou, jednodušeji. Představte si centrum jako loukoťové kolo, kdy obruč představuje městský okruh (Mánesova-Dlouhá louka-Strakonická-Nádražní) a loukotě jsou ulice vedoucí do centra – Pražská, Rudolfovská, Žižkova, Novohradská, Lidická/Senovážné nám., Husova). Pouhými dvěma restriktivními opatřeními v ulici Na Sadech odlehčíme dopravě “na loukotích” tím, že ji vyvedeme na “obruč”, protože se po “loukotích” nevyplatí jet. Po tomto vyjasnění k vašim jednotlivým připomínkám, kde to dále rozvedu:

    1) Ano, linka 3 zrychlí, protože přece pojede Koridorem. Drtivá většina ostatních linek v centru sleduje Koridor nebo jede po ostatních “loukotích”, takže jim rozhodně pomůže taky. Na problematická místa na křižovatkách s okruhem se tak dostanou rychleji, navíc tyto křižovatky projedou rychleji díky přednosti. Ano, na okruhu (především Nádražní) mohou některé linky MHD naopak nabrat zpoždění, rozhodně ne ale několikanásobné. Více linkám a více cestujícím ale pomůžeme. Zodpovědnost poneseme my, samozřejmě. Příští rok funkčnost Koridoru MHD a jeho dopady prověří a zároveň jsou volby. Zapište si mně a případně mne v nich pošlete k šípku. A zvolte si někoho, kdo nebude dělat nic.

    2) Slovem “tranzitní” jsem chtěl více přiblížit podstatu oné zbytné dopravy v centru – jsou to prostě auta, která do centra zajíždět nemusí, protože tam její účastníci nic nepotřebují (nebydlí tam, nepracují, nejedou tam na nákupy, úřady apod.). Prostě jen projíždějí, centrum zatěžují a přitom mohou jet jinudy. Samozřejmě, že doprava, na niž sedí pojem tranzitní správněji (ta, která celými ČB jen projíždí), do centra nemíří (díkybohu!) a zatěžuje městský okruh. Pokud ale budeme čekat se založenýma rukama na dostavbu dálnice a Severní spojky, které tranzitní dopravu z města vyvedou, nemusíme ještě léta dělat vůbec nic. Jenže ono je potřeba něco udělat, protože současná situace je neudržitelná. Vyhovět všem nemůžete. A my jsme se rozhodli, že MHD má přednost. O tom, kdo pojede do centra či nikoli, nerozhodne žádný sociální inženýr, ale sami lidé, kteří si při vědomí toho, že napřímo centrem neprojedou, zvolí jinou cestu.

    3) Co to tedy je, když ne okruh? Mně při pohledu na mapu ani na jeho funkci přesnější označení nenapadá. Mohu Vás ujistit, že souběžně se zavedením Koridoru MHD bude opraven signální plán na všech křižovatkách na okruhu tak, aby byl průjezd po „obruči“ rychlejší. A nárůst zatížení okruhu nebude nijak zásadní, jeho jednotlivými částmi projede 35 až 55 tisíc aut denně. Na hlavní přepravní západo-východní trase se 8000 aut vytlačených z centra rozdělí do dvou proudů (Mánesova vs. Nádražní). Takže ten nárůst na okruhu bude cca 10%. A jsme opět u té otázky – stojí to za volnější centrum? Já jsem přesvědčen, že stojí. Navíc z dlouhodobého hlediska to jenom prostý přesun dopravy ani být nemusí, nárůst může být mnohem menší, protože spousta lidí si může říci, že radši pojede přes centrum Koridorem rychleji MHD, než aby tvrdla v zácpách na okruhu.

    4) Ano, dostanou se do centra rychleji, protože do něj pojedou po odlehčených „loukotích“. Zatíženější bude pouze „obruč“, která neslouží a priori k dopravě do centra, ale přes celé město. K Vašemu příkladu: po projetí Sadů se zařadíte do stejné zácpy, v jaké byste byl normálně už stál Na Sadech před zavedením Koridoru. Jenže teď aspoň to centrum bude volnější.

    5) Poznámka o najíždění křižovatek je mimo, týká se individuálního chování, my se tu přece baví-me o systémovém řešení.

    6) Nedůstojně laciná jízlivost. Samozřejmě, že auty jezdí lidé. Jenže na to, abyste někam dostal čtyři lidi autem, zaberete cca dvanáct metrů délky v koloně a ještě potřebujete parkovací místa. Zatímco stejné místo v koloně zabere jediný autobus, který sveze lidí desetkrát více a žádné parkování v centru nepotřebuje. A náměstí by podle mne mělo být náměstím a ne kruhovým objezdem s parkovištěm. Ohledně dotování MHD. Stojí město 180 mil. ročně. Propojení okruhů stálo 1 mld. Celá zanádražka, která bude hotová příští rok, taky. Severní spojka taky. Kilometr dálnice stojí čtvrt miliardy. Všechny tyto stavby slouží pouze autům. A platí si nové silnice a jejich rekonstrukce automobilisté sami? Ne, viďte? Veřejné výdaje do infrastruktury pro IAD jsou mnohem vyšší než do MHD. A pak nezapomeňte, že když díky dotované MHD někdo nejede autem, neprodlužuje kolonu, ve které stojíte.

    7) Ano, myslím si, že centrum města má sloužit lidem a ne parkovištěm, které neustále plní zacpaná magistrála.

    8) Cokoliv projektujete, nemůžete zcela předvídat v reálném provozu, zvláště hraje-li ve výsledku určitou roli lidské chování. Na druhou stranu je lepší přiznat chybu a snažit se ji napravit, než trvat na tom, že je to podle projektu správně a nic už se s tím dělat nesmí. Preferenční pruh u pošty zatím navíc funguje v určitém provizoriu, bude funkčnější, až bude hotový celý Koridor až k nádraží.

    Jak jsem psal na začátku, příští rok to nejen mně můžete spočítat.

  • Jirka

    Budějce zachrání jen obchvat, dálnice a stezky pro cyklisty. Experimenty s MHD nikam nevedou.

    • Milan Brabec

      Na dálnici tolik nesázejte. Hlavním problémem Budějovic je totiž vnitroměstská doprava, kdy ráno velká část obyvatel sedne do aut a jede na druhou stranu města, kde je zaparkují, a odpoledne se zase vezou nazpátek. Největší problém je to přitom v západo-východním směru, protože Budějovice jsou rozděleny na tři pásy Vltavou a železnicí, které jsou překročitelné jen na několika málo místech. Dálnice řeší severo-jižní tranzitní směr. Městu možná více než ona pomůže Severní spojka, která odvede dopravu z I/20 na I/34 (od Globusu na Okružní) a odlehčí tak Strakonické. V budoucnu pak bude napojená na dálnici, čímž se odlehčí i Dlouhé louce, která tak bude plnit především vnitroměstskou funkci.Rozvinutější cyklistika by samozřejmě byla moc pěkná – jenže největší zácpy jsou kromě špiček ve chvílích, kdy zaprší a cyklisté sesednou z kol a volí jiný způsob dopravy. Kam vedou experimenty s MHD naznačila slečna Sabina P. v dalším komentáři.

  • Sabina P.

    Zajímalo by mě, jestli se některý z kritiků koridoru někdy projel MHD po Lidické třídě, kde byl loni vytvořen pruh pro autobusy, který se osvědčil a MHD v těchto místech konečně jezdí včas a nestojí v zácpě.

    • Karel

      Popravdě… Míjím autobus u Samsona, předjede mě, dojedu jej u Polikliniky Jih, předjede mě před Mánesovou. Dojedu jej u Metropolu… Předjede mě u pošty. Dojedu jej Na Sadech a předjedu jej na Mariánském, takže se porovnání týče je to +- stejné v rámci 1-2 minuty (přes centrum), co se rychlostí týče do delších vzdáleností je automobil v 90 % případů rychlejší…

    • Milan Brabec

      Ano, zastávky zdržují, to už k MHD patří. Ale co s autem čas na parkování atd.?

  • Beender

    Já jsem pro a spíš se divim, že nějaká přednost pro MHD v ČB už dávno nefunguje.