Kam s ním…

tady neMeteorologové a vlekaři se shodují na tom, že letošní zima je zatím nadprůměrně teplá. Stromy pučí, sedmikrásky kvetou a v minulém týdnu nám z toho vedra dokonce v kampusu vyrostly jak houby po dešti i cedule, které zoufalé, „fleka“ hledající řidiče upozorňují, že parkovati na trávnících jest zakázáno a nádavkem hrozí odtahem takto nevhodně uskladněného auta. Vedení univerzity už prostě došla trpělivost s neukázněnými řidiči. Svrap se na to ale podíval z druhého pohledu…

mapka

nové záchytné parkoviště bude v užívání nejdéle začátekem příštího akademického roku. Omluvte prosím sníženou kvalitu fotografie

Když jsme v minulém reportu z Ptejte se rektora informovali o rozvoji navigačního systému JU s tím, že hlavní mapa kampusu již byla vztyčena u Akademické knihovny a další menší informační tabule budou brzy následovat, rozhodně nás nenapadlo, že se bude jednat o tento typ navigace. Situace je totiž zrovna v tomto případě poměrně přehledná. Rok od roku narůstá počet studentů, kteří se pravidelně nebo občasně dopravují za studiem vlastním autem. Ať už tento fakt ukazuje na zvyšující se životní úroveň studentů, poukazuje na to, že se auto stává stále dostupnějším standardem nebo jen hovoří o zvyšující se pohodlnosti, je tento trend dlouhodobě patrný a zřejmý. Neobjevujeme Ameriku, každý, kdo se na univerzitě už nějaký ten pátek pohybuje a kouká okolo sebe, si tohoto nárůstu během několika posledních let jistě musel všimnout. A dalo by se tedy očekávat, že se tento trend bude řešit koncepčním rozvojem parkovacích ploch různých forem. Asi časově nejbližší odlehčení situace by mělo zajistit plánované odstavné parkoviště u Vědeckotechnického parku (tj. v současnosti rozestavěná budova zhruba na spojnici Menza – Stromovka; na nových mapkách je již znázorněno), které by dle vyjádření univerzity mělo být uvedeno do provozu nejdéle do začátku akademického roku 2014/2015 a jehož kapacita by měla být zhruba 150 osobních automobilů.

Zatím však záchytná parkoviště nejsou a celý letní semestr ještě nebudou. Takže bylo rozhodnuto prozatím umístit alespoň cedule, které zakazují parkovat kdekoliv jinde, než na vyhrazených parkovištích. Toto řešení je samozřejmě mnohem rychlejší a levnější. Otázkou zůstává, zda je to řešení nejlepší. Trošku mi to přijde, jako kdyby převažoval názor, že řidiči nám to dělají schválně a huntování trávníků podél cest v kampusu považují za skvělou kratochvíli na zpestření všedního dne. Faktem ovšem je, že tento jev netěší nikoho a už vůbec ne řidiče takto odstavených aut. Říkám to z vlastní zkušenosti, protože když už skutečně není kudy kam, postavím podél cesty své auto i já. Ačkoliv i já se mnohem více pohybuji po kampusu pěšky, chápu, že v současnosti nemá řidič zbytí a to i přesto, že existují relativně levné varianty, např. v podobě tzv. vegetační dlažby apod. Navíc místní trávník není žádný špičkově udržovaný golfový green, aby ve vypjatých chvílích neunesl na svém okraji pár aut. Jednodenní festival mu dá pravděpodobně zabrat mnohem více a to na celé ploše.

tady už vůbec ne :/Proč jezdíme autem?
Na to si každý řidič musí odpovědet sám, ovšem nutno přiznat, že používání aut je samozřejmě z části čirá pohodlnost. Nicméně na druhou stranu je třeba si uvědomit, že z velké části je to i nutnost. Pokud jsou totiž tvořeny studijní rozvrhy tak, že v řadě případů končí studenti s výukou až ve večerních hodinách silně znaveni po předchozím celodenním maratonu, pokud občas sledujeme zprávy a registrujeme tím pádem informace o pokračujících úsporách a tudíž neustálém rušení dalších a dalších veřejných dopravních spojů, pokud si uvědomíme, že ne všichni studenti bydlí na kolejích nebo na přímé trase spoje hromadné dopravy a mnohdy musí přestupovat, přičemž ze zmíněných důvodů již ve večerních hodinách často ani už není přestupovat kam, může nám na konci této velmi triviální úvahy vyjít, že využití auta je pro tyto studenty v takto napjatých dnech vcelku nutností. Nicméně zdá se, že obvykle se spokojíme s okleštěným konstatováním, že studenti jsou pohodlní a že mají využívat hromadné dopravy. Toto paradigma je následně jednohlasně odsouhlaseno a přítomní se rozejdou ke svým autům, která jsou zaparkována na chráněných místech za závorou nebo na vyhrazených parkovištích „na povolení JU“, kterých mj. v posledních letech přibývá. Například na kolmém stání u Menzy pomáhá městská policie chránit tuto výsadu vyhrazeného parkoviště i několikrát denně.

Dalšími aktuálními důvody, proč současné rozmístění zákazů osobně považuji za nepříliš šťastné, jsou blížící se termíny dnů otevřených dveří, kdy se dá opět předpokládat zvýšené riziko výskytu více aut, než jsou naše parkoviště schopny pojmout. První dojem udělá hodně a první dojem z přeplněných parkovišť a všude jinde osazených zákazových tabulí, pročež případný návštěvník prostě nezaparkuje, rozhodně nebude nikterak pozitivní. Na druhou stranu jsem měl možnost o tématu mluvit s panem kancléřem JU a jeho postoj je v zásadě opačný, tzn., že se domnívá, že více může budoucí prvňáky odradit právě kampus zacpaný auty, která stojí všude možně po trávnících. Je to o úhlu pohledu, alternativu, ke které se kloníte víc, si musíte zvolit sami.

To že rozšiřování parkovacích kapacit má univerzita v plánu je fakt, který již byl zmíněn a taktéž realitu, že se vedení univerzity problémem zabývá, není férové zamlčovat. Nicméně zatím tato místa chybí, plány se oproti aktuální potřebě opožďují a zákazy se tento problém asi nevyřeší. Zákazy a jejich vynucováním se totiž podle mého může vyrukovat na řidiče nedisciplinovaného, nikoliv na řidiče zoufalého. Aby nevzniklo nedorozumění, parkování na trávnících mne také neteší, nelíbí se mi, nicméně řekneme, že jsem osobně schopen ho tolerovat, pokud není jiná možnost k parkování.

tady taky neTrošku buřičství závěrem
A dovolte ještě jednu poněkud radikální myšlenku. Pokud přijmeme fakt, že rovnost je v akademickém prostředí jednou ze základních zásad a členové akademické obce jsou si rovni, jeví se zajímavě i beznákladová alternativa odstranit závory od mnohdy ne plně využitých parkovišť nebo odblokovat tyto závory na všechny studentské ID karty a zrušit vyhrazená stání s tím, že z nich bude ponecháno jen několik málo pro služební auta a pro zvláštní případy (např. odloučená pracoviště, mezi nimiž musí zaměstnanci během dne tzv. „pendlovat“). Koneckonců, pokud se od studentů něco chce (rozuměno využívat hromadnou dopravu), může se jít příkladem, takže parkování ponechme volné soutěži. A to říkám s plným vědomím toho, že i já sám jsem majitelem jedné z těch VIP kartiček. Zásadní rozdíl stejně zůstane v tom, že pokud přijde na zkouškový test pozdě kantor, protože první volné místo nalezl po půlhodinovém hledání až u Kauflandu, bude muset student počkat, zatímco pokud přijde ze stejného důvodu pozdě on, dobrá polovina pedagogů se jeho argumentům vysměje s tím, že se má jezdit s rezervou.

Závěrem si dovolím vypůjčit pár slov od pana architekta Ing. Kročáka, která pronesl při našem rozhovoru o plánovaných úpravách kampusu JU v reakci na otázku k případnému vandalismu a která hovoří za vše: „Já vím, že to něco stojí a to nejenom úsilí a trpělivost, ale asi jiná cesta není. Zákazy, plocením apod. si vytvoříme akorát daleko horší prostředí, než když se to občas vysadí znovu…“

SVRAP nebyl založen s tím, aby předložil svým čtenářům instantní závěry k dalšímu použití. SVRAP byl založen s cílem vtáhnout studenty do děje. Takže, co si o tom myslíte vy? Podporujete v tomto ohledu kroky univerzity, nebo se Vám zdají přehnaně restriktivní? A co si myslíte o celé parkovací koncepci? Koneckonců, kampus by měl sloužit lidem, ne autům… Napište nám Váš názor, zajímá nás!

Kuba Vondruška

Upozornění: názory autora se nemusí shodovat s názory zbytku redakce a všechny dohromady se nemusí shodovat s názory čtenářů. Jediné co víme, je, že názory autora se v tomto bodě neshodují s názory vedení univerzity. Ovšem je třeba vzít v úvahu i názor, že vedení bylo do svých pozic legitimně zvoleno proto, aby své názory uvádělo na univerzitě v život, zatímco autor byl do redakce přijat bez řádného výběrového řízení a z netransparentních pohnutek a svévůle šéfredaktora. Ale je to jenom názor… 😉

  • Míša Vaňková

    Perfektní článek! Plně souhlasím s autorem.

  • Jemito Fuk

    Ahoj,

    na zacatek snad, ze jsem student Přírodovědecké fakulty. Osobně auto nemám, dopravuji se po ČB kolmo nebo po svých a autopark za kolejema me dost fascinuje..

    Nicmene bych bych si k tomu chtela povzdechnout: jak se ma clovek dostavat do arealu skoly (mluvim o PrF, problematicku jinych neznam), kdyz clovek normalne s autem u skoly nezaparkuje (do areálu PrF se smi jen na kartu, karta je potreba i na parkoviste u Biologicého centra) a v posledni dobe se dost rozmohlo pokutovani lidi jedoucich na kolech po kampusu po chodnicich – temer vsechny cesty jsou tam evidovane jako chodniky . Nedavno zakazali s kolem prechazet pres vratnici Biologického centra, tak jak se má člověk (řekněme ze směru od Stromovky/zemědělky) dostat do areálu PrF, aniž by to musel objizdet přes Branišovskou? O nedostatku kolostavů ani nemluvím… Moc nechápu, čeho chce vedení dosahnout…

    • Kuba Vondruška

      ahoj,,
      děkujeme za reakci, jsem rád, že Ti to není fuk 😉 Já mám bohužel pocit, že většina lidí, kteří o tom rozhodují a dopravují se autem má přístup na vyhrazená parkoviště, takže je v tomhle ohledu nic netrápí. Kdyby ty problémy s parkováním nebo kolem měli sami, tak se k tomu taky přistupuje jinak. Viz třeba ty, sice estetické, ale pro kolo nepraktické stojany u rektorátu, ff a knihovny. Sice tam kolo neparkuji, ale slyšel jsem na to dost stížností, že to ničí kola. Mimochodem, na posledním Ptejte se rektora bylo tlumočeno přání knihovnic, aby měly vyhrazené parkování hned u knihovny, protože když jim to bylo nabízeno u Biologického centra, tak to prý bylo moc daleko. Načež jim bylo slíbeno, že se to zařídí. Příště přijde na tohle setkání jiné oddělení a vyhradí se i jim, takže bude čím dál tím hůř. A pak se řekne, že studenti jsou lenivý a jezdí všude autem 🙂 Ještě jsem taky upřímně zvědavý, kolik míst na slibovaném novém parkovišti u VTP bude takto “vyhrazeno” pro potřeby právě VTP… no, třeba maluju zbytečně čerta na zeď 🙂

    • Jemito Fuk

      Ad stojany pred knihovnou: Kolo mi jeste neznicily, ale uprime stojej za pekny kulovy, ale na ty novy kolostavy nalepenych na budove BC to fakt nema 😀
      Ad ostatni: ono je to tezky vyjit vstict vsem. Libor je evidentne clovek, kterej neumi rict ne, takze vznikaj ruzny paskvily – dokazu si predstavit, ze byly stiznosti na lidi jezdici po kampusu (=chodnicich) na kole, tak se tam postavili policajti, aby to resily, a nikdo si nemoh stěžovat, že rektor nic nedela… Stejnej princip ve veci knihovnic, i u pripadu autoparku na travnicich kolem ZF (protoze si dokazu predstavit, ze to tam nekoho opruzovalo a sel si postezovat) a tak vznikly cedule… nevim no, mozna by si meli stezovat vic studenti – mely na tyhle setkani s rektorem chodit, treba kdyz si postezuji, tak ani jim rektor nerekne NE… 🙂 No, třeba jsem zbytečně optimistická :)))
      Jinak, co si teda jeste myslim ad studenti a auta (bez s nadsazkou): jakozto zaryty (ale zase ne fanaticky) “ekologista” si myslim, ze by bylo fajn, kdyby se studentum vysvetlilo, ze by bylo fajn, kdyby jezdili v tech autech po vic lidech, ne po jednom… kdyby jezdili treba po 3 nebo 4 (chapu, ze to ne vzdy de), dost by ubylo aut a studenti by usetrili za benzin (ikdyz kdyz se tam rozhlizim po autoparku, tak to nevypada, ze by kdokoliv potreboval setrit) a rektor by byl stastnejsi…